Powodów, dla których dźwięk w Twoim laptopie nie działa, może być wiele - od uszkodzonego gniazdka, kabla lub słuchawek, po problemy systemowe.
Dzisiaj omówimy problemy dźwiękowe, które może powodować system Windows 10; a także to jak sprawdzić, dlaczego usługa audio nie jest uruchomiona i jak to naprawić. Jeżeli pomimo tych rad dźwięk w Twoim laptopie nadal nie będzie działał, skorzystaj z naszej bezpłatnej wyceny i zajdź do naszego serwisu na przegląd.
Bezpłatna wycena online Oddaj sprzęt do naprawy
Podstawowe problemy usługi audio w systemie Windows
Usługa Windows Audio może przestać działać w losowym momencie i często ma to związek z błędami w oprogramowaniu albo w aktualizacji (nierzadko też winę ponoszą urządzenia audio). Na szczęście rozwiązywanie problemów z dźwiękiem jest stosunkowo proste, gdyż system Windows 10 ma do tego odpowiednie narzędzia.
Uruchamianie usługi Windows Audio
Najpierw upewnij się czy rzeczywiście nie jesteś w stanie uruchomić usługi audio na swoim laptopie. W tym celu naciśnij prawym przyciskiem myszy na menu Start i wybierz Zarządzanie komputerem.
W oknie Zarządzanie komputerem, po lewej stronie znajduje się lista, z której należy wybrać element Usługi i aplikacje.
Następnie znajdź Windows Audio i kliknij dwukrotnie na niego. W sekcji Typ uruchamiania wybierz Autonomiczny, a następnie Zastosuj.
Jak skonfigurować usługę Windows Audio?
Jeśli podczas uruchamiania usługi audio pojawi się komunikat o tym, że nie można uruchomić usług podrzędnych, potrzebna jest konfiguracja. Przebiega ona tak:
- Najpierw należy ponownie otworzyć usługi Windows i wybrać Windows Audio, klikając na nie dwukrotnie.
- Pojawi się nowy ekran, na którym należy wybrać kartę Zależności.
- Wybierając trzy usługi podrzędne - Harmonogram zajęć, Narzędzie do tworzenia punktów i Procedury telefonowania - i łącząc je, skonfigurujesz usługę audio.
Rozwiązywanie problemów z dźwiękiem w systemie Windows 10
System Windows ma swoje narzędzia do diagnostyki i rozwiązywania problemów. Nawet jeśli system operacyjny nie naprawi usługi audio od razu, może rozpoznać, co powoduje brak dźwięku, i zasugeruje, jak można to naprawić.
Najpierw naciśnij prawym przyciskiem myszy na ikonę dźwięku w prawym, dolnym rogu ekranu. Następnie wybierz opcję Rozwiązywanie problemów z dźwiękiem.
Następnie ma miejsce szybka diagnostyka systemu Windows. Po kilku sekundach skanowania system powie Ci, co sprawia, że usługa audio nie działa jak należy. Jeśli pojawi się komunikat: "Jedna lub więcej usług audio nie działa. Naprawiony", wybierz opcję Zamknij narzędzie do rozwiązywania problemów, kliknij na ikonę dźwięku i sprawdź suwak głośności. Usługa audio powinna wrócić do normy.
Usługa audio nie jest uruchomiona - problemy z aktualizacją i sterownikiem dźwięku
Wiele problemów z oprogramowaniem związane jest z nieaktualnymi sterownikami albo z błędami aktualizacji Windows 10. Jeżeli konfiguracja laptopa nic nie da, upewnij się, że sterowniki dźwięku działają w porządku.
Najpierw kliknij prawym przyciskiem myszy na menu Start i uruchom Menedżera urządzeń. W Menedżerze urządzeń wybierz Urządzenia do gier, dźwięku i wideo.
Wtedy zobaczysz listę urządzeń, w tym - karty dźwiękowe zwykle znajdujące się na płycie głównej komputera. Wraz ze sterownikami płyty głównej instalowane są sterowniki karty dźwiękowej. Jeżeli koło kart dźwiękowych w Menedżerze urządzeń znajdują się znaki zapytania, może się okazać, że dany sterownik nie działa.
Wtedy należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na urządzenie i wybrać opcję Aktualizuj sterowniki. System Windows sam znajdzie w sieci odpowiedni sterownik, zwykle prosto ze strony producenta sprzętu.
Jeśli chodzi ściśle o aktualizacje systemu Windows, należy w menu Start włączyć Ustawienia i kliknąć na Aktualizacja i zabezpieczenia. Tam znajdzie się sekcja Windows Update.
Tam będziesz musiał sprawdzić aktualizacje. Jeżeli pojawi się informacja Wszystko jest aktualne, nic nie rób. Jeśli zaś zobaczysz komunikat Aktualizacje są dostępne, wybierz Zainstaluj teraz.
Jeśli po ponownym uruchomieniu dźwięk nadal nie działa, sprawdź inne możliwości.
Urządzenia audio - czy działają prawidłowo?
Warto przyjrzeć się zewnętrznym urządzeniom audio - takim jak słuchawki, głośniki, czy mikrofon oraz ich konfiguracji w komputerze. Może się okazać, że brak dźwięku spowodowany jest przez uszkodzenia gniazda lub przez system Windows nie wykrywający sprzętu. Jest to szczególne istotne, kiedy podłączasz sprzęt stereo do laptopa.
Zacznij od sprawdzenia integralności kabli głośników i słuchawek. Sprawdź też czy zewnętrzne urządzenia audio nie mają mechanicznych uszkodzeń - jeśli w przeszłości zdarzało Ci się je upuścić, może się okazać, że doszło do usterki. Upewnij się też, że głośnik albo słuchawki podłączone są do właściwych kabli. W przypadku usterki, wymiana gniazda będzie niezbędna.
Sprawdź też poziom głośności laptopa - kliknij prawym przyciskiem na ikonę dźwięku i wybierz Otwórz mikser głośności. Otworzy się wtedy takie menu:
Jeśli w sekcji Urządzenie głośność jest bardzo nisko, przewiń ją do góry. Sprawdź też pozostałe suwaki aplikacji.
Może się okazać, że komputer nie może odtwarzać dźwięku, bo nie widzi urządzeń audio. W tym celu należy przeprowadzić diagnostykę:
Najpierw kliknij prawym przyciskiem myszy na ikonę dźwięku i wybierz Rozwiąż problemy z dźwiękiem. Po wstępnym przeskanowaniu system pokaże Ci dostępne zewnętrze urządzenia audio. Musisz wybrać to, którego problemy chcesz naprawić. Naciśnij Enter albo kliknij na OK, aby potwierdzić.
Możesz też sprawdzić zgodność urządzenia z resztą systemu Windows 10, wchodząc w Panel sterowania i klikając na Rozwiązywanie problemów z komputerem.
Następnie w sekcji Sprzęt i dźwięk wybierz opcję Rozwiąż problemy z odtwarzaniem dźwięku. Otworzy się okno takie okno, w który kliknij Dalej:
Jeśli po podłączeniu słuchawek, pojawi się komunikat, że system wykrywa nieprawidłowe urządzenie, kliknij na nim prawym przyciskiem i wybierz opcję Sprawdź, aby przeprowadzić test.
Naprawimy Twój dźwięk!
Niezależnie od tego, co powoduje brak dźwięku w Twoim laptopie, możemy sprawdzić i naprawić Twoje oprogramowanie albo wymienić gniazdo.